수년 전에 활동하던 모형 카페에 번역해서 올린 글인데, 블로그에 없어서 옮겨옵니다.
이 글은 2009년에 쓰여진 글인데 당시엔 컬러 모듈레이션 도색 기법이 막 관심을 끌던 시기였지요.
이제 보니, 글쓴이가 TANKart 시리즈 냈던 Mike Rinaldi군요. 헐. 이 글은 그 책들 나오기 이전 글입니다.
원문 링크: http://www.missing-lynx.com/articles/other/modulationmr_1.html
Airbrushing Stages
에어브러싱 단계
I will say up front, get ready for a lot of airbrushing. CM requires three main levels of color (light, medium, and dark) to achieve proper gradations between the values, which are broken into stages as you lighten each progressive step. Here I will use four stages of airbrush application to realize the final base coat, but first I must choose a source from which the lighter areas originate. I decide to keep it very simple and intend to have the light coming from the center upper frontal area of the vehicle, and will also work well with the downward slope of the top hull.
우선 많은 에어브러싱 과정 준비할 것이다.
CM기법은 이는 각 진척 과정을 밝게 함에 따라 단계들에 흡수될 색상간의 적당한 그라데이션을 위해 각 색에 있어서 3개의 주된 단계(밝음, 보통, 어둠)를 요구한다.
여기서 최종 베이스 도장을 구현하기 위해 4단계의 에어브러시 응용을 사용할 것이지만, 우선 광원의 방향을 선택해야 한다.
난 이걸 아주 간단하게 유지하기로 결정하고, 빛은 전차의 중앙-위-전면으로부터 온다고 가정하고, 이는 포탑의 아래방향 경사와도 잘 맞을 것이다.
Stage 1
1단계
Because of the subject itself, the model is predetermined to have a base coat of dark yellow, which is convenient for my goal of following along with Adam’s Jagdtiger. Thus the first layer of color I apply is a coat of Tamiya XF-64 Red Brown with a few drops of XF-60 Dark Yellow added. (I thin Tamiya acrylics with lacquer thinner in a simple 50-50 ratio). I spray the darkest recesses first, gradually working my way up to the lighter upper surfaces. You can already see the intentional spray pattern developing from the darker lower right to the lighter upper left areas. I will maintain this pattern throughout the entire painting process to preserve continuity with the light source.
대상 그 자체이기 때문에, 모형은 dark yellow 기본 색을 갖고 있다고 가정하는데, 이는 아담의 야크트티이거를 따라하기 위한 나의 목적에도 편리하다.
이렇게 해서, 내가 적용하는 첫번째 색 레이어는 타미야 XF-64 Red Brown에 XF-60 Dark Yellow 몇방울의 도장이다. (타미야 아크릴 도료에 락카 시너 비율은 1:1 정도라 생각한다.).
우선 구석진 곳부터 스프레이하고, 점차 밝은 위쪽 표면으로 진행해 나간다.
더 어두운 아래 오른쪽 방향으로부터 더 밝은 위쪽 왼쪽 영역으로 의도적으로 스프레이 패턴이 진행되어감을 볼 수 있다. 광원과의 연속성을 유지하기 위해 난전체 도색 과정을 통해 이 패턴을 유지할 것이다.
(포탑에 해당하는 부분에 칠하고 있음, 미친도사 주)
Stage 2
2단계
The subsequent spraying sessions will continue to utilize XF-60 as a base to varying degrees because it is the source of the dark yellow. I will gradually lighten the model with each successive layer as the CM painting continues, so the second layer of color is based upon straight XF-60 as the middle (or medium) layer of the base coat. Note that the darker lower areas receive less paint as the colors are carefully blended together, as seen above.
이어지는 스프레에 세션은 각도의 다양함을 위한 베이스로서 XF-60 (Dark Yellow)을 이용하길 계속한다.
왜냐하면 그게 dark yellow의 소스이기 때문이다.
CM 도장이 계속됨에 따라 각 연속적인 레이어로 모형을 점차적으로 밝게 할 것인데, 이는 두번째 색 레이어는 기본 도장의 중간 레이어로써 순수 XF-60 (Dark Yellow)를 칠한다.
위의 사진에서처럼 모형의 어두운 아래쪽 부분에 색들이 조심스럽게 함께 블렌딩되도록 도료를 덜 뿌린다는 것에 주목.
Stage 3
3단계
For Stage 3, I add XF-55 Deck Tan to the mix to lighten up this stage of paint application, being very careful to always follow the established gradation pattern. The contrast between light and dark is also starting to become more apparent here.
3단계에서, 난 이번 도색 과정에서 밝게 하기 위해 XF-55 Deck Tan을 추가하여 섞는데, 칠해진 그라데이션 패턴에 늘 조심스럽게 따르는 것이다.
밝음과 어둠 같의 대비 또한 여기에서 더욱 명백해지기 시작할 것이다.
Stage 4
4단계
The final airbrushing stage requires another round of lightening with the addition of X-2 White into the mixture. The paint is thinned to a 60-40 ratio to allow for finer levels of gradation. By this time, spraying only occurs on the upper half of the model; the lower areas remain at the value show and are not lightened further.
최종 에어브러싱 단계는 X-2 흰색을 혼합색에 더함으로써 또하나의 밝게 하는 과정을 요구한다.
도료는 6:4 비율로 희석하여 더 고운 그라데이션이 가능하게 한다.
이때까지, 스프레이는 오직 모형의 위쪽에만 행해진다.: 아래 영역(바퀴 있는 부분을 말하는 듯)은 있는 그대로 유지되며, 앞으로도 더 밝게 하지 않는다.
The above photo illustrates the completion of the initial airbrushing stages. It took approximately 3 hours to complete this painting process, factoring in the time to clean the airbrush periodically. Also note that the addition of X-2 White adds a semi-gloss sheen to the paint, which I incorporate into the base coat to facilitate the application of washes and oil paints to be applied later.
위의 사진은 기본 에어브러싱 단계들을 마친 상태이다.
이 도색 과정을 마치기에 3시간 정도 걸렸으며, 주기적으로 에어브러싱 청소 시간을 포함한 것이다.
또한, X-2 흰색을 추가할 때 반광을 도료에 섞어 워싱 작업과 나중에 행할 유화 작업을 가능하도록 기본 도장에 포함시켰다.
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참고:
도료는 모두 타미야 아크릴 도료를 기본으로 설명되고 있음.
락카 도료와 기본 도장으로써의 특성이 거의 같으므로 락카 도료라 생각하고 읽어도 무방함.
[번역] Ferdinand Painting, Color Modulation Style
4. 상세 파트 변조 (Detail Modulation)
5. 유화 물감으로 디테일 강조하기 (Enhancing Detail with Oil Paints)
6. 유광 클리어와 클리어 옐로우 (Clear Gloss and Yellow)
9. 헤어 스프레이의 빠른 레이어 (Quick Layer of Hair Spray)
10. 모형을 더럽힐 시간 (Time to Get the Model Dirty)
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